Pages

Tuesday, November 06, 2012

A black, moonless night.

Memang betullah, dunia itu belenggu. Kehendak keduniaan, sebetulnya. Kehendak keduniaan yang bermatlamatkan kepuasan hati, sebenarnya. Seperti air di lautan, makin diminum, makin haus.

Jaga-jagalah ketika kita putus asa, atau kita di bawah. Ketika itu defense mechanism kita mungkin lemah. Yang bakal merasuk entah segala apa.

Semalam, bos aku tanya, "...actually, come to think about it, why do you think we live in this world?"

Aku rasa, soalan itu terlintas barangkali selepas beberapa insiden di dalam ward. Pesakit yang macam-macam dengan masalah yang macam-macam. Sampai aku rasa, layakkah manusia ini diberikan akal yang sempurna jika karenahnya sebegini hodoh.

Aku tenungn mataya, hela nafas, dan aku jawab "...to be tested, Sir. To be tested that who among us is better in his or her deeds"

Aku cedok jawapan ini dari Kalam Suci Al-Quran, Al-Mulk, ayat 2.

Dia terdiam sekejap. Renung jauh, angguk dan sambung kerjanya. 





Ya Rabb, ampuni dosa. Bantulah hambamu.


No comments: