Thursday, November 22, 2007

bagaikan

aku senyum di awal pagi,hari ini

kehadiran sahabat-sahabat sememangnya dinanti-nantikan.
menggamit hati dan perasaan
setahun, sahabat! setahun...
hati ini sayup diamuk gelora jiwa

sengaja aku zahirkan kekesalan diri
sengaja aku pentaskan kekalutan diri
sengaja aku pertontonkan kecelaruan diri
sengaja aku persembahkan kebodohan diri

agar kau mengerti
agar kau fahami

inilah aku
anak muda penuh dengan mimpi
panjang anganku
ribuan kesalku

aku mahu bina semula...

Tuesday, November 20, 2007

turun ke hati

"seringkali berlakunya penentangan masyarakat terhadap Islam bukanlah disebabkan kelemahan aktivis Islam, tetapi lantaran kelemahan-kelemahan peribadi yang mendukung"

"mana mungkin seseorang itu mengajak orang lain sedang ia melupakan dirinya sendiri"

"ucapan-ucapan yang bagaimana baik dan hebat sekalipun tidak akan berdaya menarik manusia kepada Islam bahkan mendatangkan kesan yang buruk dari segi rohaniyah"

Al-Haqir

*
hmm, mengumpulkan angka-angka kosong, konon? diri ini juga kosong...

Thursday, November 15, 2007

nan beradat..

"Tak ada ranggas di Tanjung,
cuma nak ampaian kain,
tak ada emas dikandung
dunsanak jadi rang lain"

*aku karam seperti tenggelamnya kapal Van der Wijck.

Sunday, November 11, 2007

bakar

dan cukuplah untuk orang-orang yang mengetahui(alim) untuk berdiam diri
bagi menandakan kemenangan orang-orang yang zalim

daripada kebiasaan kepada terasing
realiti bukan batasan semangat diri

pun begitu jauh di sudut hati
belaian api kini menjadi dingin

*"justice is a dream
but it is a dream that we're determined to realize"


vive'o Juventude!

Friday, November 09, 2007




















tell me,
why we are here?

tell me again,
why we are doing such things?

beritahu saya,
kenapa kita mengumpulkan angka-angka kosong?

Tuesday, September 11, 2007

Mari belayar!

In medicine, to study the phenomena of disease without books
is to sail an uncharted sea,
while to study books without patient
is not to go to sea at all

Sir William Osler (1849-1919)

Isu yang sempat saya fikirkan kat sini:
  • Sejauh mana al-ilm (ilmu) itu bergerak secara konsisten dengan amal/praktikaliti?
  • apakah ada garis pemisah antara teori dan praktikaliti?
  • kalau ada, yang mana lagi aula'/superior? kalau tak, macam mana?

Thursday, September 06, 2007

suka

yaaaa..... jiwa-jiwa fitrah!
bangun!
Lupakan hari silam
gagahkan diri mu
siapkan diri mu
kuda-kuda dalam derapan penuh
hadapi basah hari hujan
bahang hari itu sudah di ufuk timur

Ya Allah, sampaikan aku!
sampaikan aku di bulan Ramadhan!
Allahuma balighna Ramadhan =)

Saturday, September 01, 2007

seandainya

Nasihat Dr. Yusuf Qardhawi dalam bukunya As-Sahwah Al-Islamiyyah Minal Murahaqah Ilal Rusyd (Kebangkitan Islam: Dari Peringkat Keremajaan Ke Arah Kematangan), yang juga turut diterbitkan dalam salah sebuah akhbar tanah air:

* Daripada bentuk dan zahir, kepada hakikat dan asas.

* Daripada bercakap dan berdebat, kepada memberi dan beramal.

* Daripada beremosi dan berperasaan, kepada berakal dan berilmu.

* Daripada furuk dan cabang, kepada usul dan pokok.

* Daripada menyusahkan dan menakutkan, kepada memudahkan dan menggembirakan.

* Daripada jumud dan taklid, kepada ijtihad dan tajdid.

* Daripada taksub dan tertutup, kepada toleransi dan terbuka.

* Daripada melampau dan zalim, kepada sederhana dan adil.

* Daripada keras dan ganas, kepada lembut dan rahmat.

* Daripada berselisih dan berpecah, kepada berpadu dan bersatu.



Friday, August 31, 2007

Merdeka

Maraiisia-no dokuritsu

Wednesday, August 22, 2007

dari hati


Bila kau memandang
dari Tuhanmu yang menciptakan segalanya
yang menimpakan ujian
yang menjadikan sakit hatimu
yang membuatkan keinginanmu terhalang
serta menyusahkan hidupmu
pastilah damai hatimu
kerana masakan Allah
sengaja mentakdirkan segalanya
untuk sesuatu yang sia-sia
bukan Allah tidak tahu derita hidupmu
retak belah perasaanmu
tapi mungkin itulah kemahuanNya
kerana Dia tahu
hati yang sebeginilah
selalunya lebih lunak
mudah untuk akrab
dekat denganNya!

melbourne, tahun lepas =)

Friday, August 03, 2007

Orang muda lembah Cameron!

diam...anak kecil lembah Cameron ingin berbicara


lihat di sini,
aku membesar dengan segar!
di sini aku berdiri dengan tegar
menyaksikan subuh yang tidak pernah luntur
menikmati senja yang kini kian membosankan


lihat..
awan nipis mula menyeliputi lembah dingin
lembah Cameron; lembah segalanya
aku masih ingin berlari dlm kedingin itu!
aku masih... penat meredah kabus


angin..
dakaplah aku dengan lebih mesra
lebih dekat lagi!
aku lemas dalam kesedihan ini
aku menangis dengan hati yang lirih

kawan..
apakah kau bisa mengerti,
tentang asyiknya rasa rindu ini?
(*penulis tersenyum sinis seketika, lucu!)
kita memang berbeza dalam semua
kecuali cinta kita

Friday, June 08, 2007

Jom, jom, jom, jom~

Ya Allah..

Terangilah muka ku dengan nur kasih-Mu

kuatkan lah tanganku dengan amal-amal kepada-Mu

peliharalah diriku dari maksiat dan kemungkaran, ya Allah!

naungilah aku dari panas terik di padang mahsyar, ya Rahman!

sibukkanlah aku dengan ingatan-ingatan terhadap-Mu

lindungi aku dari fitnah-fitnah terhadap agama-Mu

Langkahkanlah kaki ku ke tempat yang Kau redhai, ya Rahim!

selamatkanlah aku dari jalan-jalan kehancuran, ya Rabbal'alamin...

sesungguhnya, hanya kepada-Mu aku berserah

Dah sedia wudu? Jom solat =)


Thursday, May 24, 2007

pantai



Ya Rabb, Ya Rabb, Ya Rabbi...

Tuhanku,
ampunkanlah segala dosaku
Tuhanku,
maafkanlah kejahilan hambamu

ku sering melanggar larangan-Mu
dalam sedar ataupun tidak
ku sering meninggalkan suruhan-Mu
walau sedar aku milik-Mu

bilakah diri ini akan kembali
kepada fitrah sebenar?
pagi ku ingat petang ku alpa
begitulah silih berganti

oh Tuhanku
kau pimpinlah diri ini
yang mendamba cinta-Mu
aku lemah aku jahil
tanpa pimpinan dari-Mu

ku sering berjanji depan-Mu
sering juaku memungkiri
ku pernah mengangis kerana-Mu
kemudian ketawa semula

Kau Pengasih, Kau Penyayang
Kau Pengampun kepada hamba-hamba-Mu
selangkah ku kepada Mu
seribu langkah Kau padaku'

Tuhan,
diri ini tidak layak ke syurga
tapi tidak pula
aku sanggup ke neraka-Mu

ku takut pada-Mu
ku harap jua pada-Mu

mogaku kan selamat
dunia akhirat
seperti Rasul dan Sahabat

Raihan- Damba cinta-Mu

Wednesday, February 21, 2007

prospektif

Malaysia : 20 tahun akan datang.....bagaimana? =(

Wednesday, February 14, 2007

dalam gua

senyap...sunyi...gelap