Pages

Friday, August 17, 2012

Ramadhan 2012

Baru saja balik dari hospital, ada lagi dalam 30 minit sebelum sahur. Empat hari berturut-turut balik lebih masa. Kalau ada gaji overtime mau kaya aku. Tapi, nak buat mcm mana, kerja bukan ikut masa atas kertas.

Dikit demi dikit, aku dah rasa best dlm surgery ini. Bos pun best. Senior pun best. Ada yang strict & stern, ada yang friendly

Sebenarnya, bukan tak boleh pass-kan pada member on-call lain, tapi aku nak pengalaman handle kes. Malam-malam, boleh buat banyak benda, sebab tak ada siapa nak 'menyibuk'. Senior yg on-call pun biasanya yg dah experienced dan approachable. Kecuali Orthopaedic, tulang. Mungkin sebab banyak sgt kes kot..

Tadi ada satu kes, usus kecil tersumbat (small bowel obstruction). Sekali xray, tu dia, perut (gastrum) sebesar bola ragbi. Rush buat naso-gastric tube, dapat drain lebih kurang 3 liter gastric content. Lebih kurang dua botol coke besar.



Selesai, patient tu peluk aku. Makcik, lingkungan 80-an. Terima kasih, katanya, sambil bergenang air mata. Mungkin sakit sangat sebelum ini. Bagi Morphine pun tak jalan.

Kalau kau tanya aku, inilah moment utk ramadhan aku tahun ini. 

Tuhan, terimalah ini sbg tanda pengabdian diriku pada-Mu.

Jom, sahur.




No comments: