Pages

Wednesday, July 25, 2012

Di Hujung Tebing

Tengahari tadi, bersama bos, aku hadir ke suatu talk dari Intensive Care Unit (ICU) Consultant dari Austin Hospital, Melbourne. Ada satu noktah yang ingin aku kongsikan;

Dari siri-siri drama medical popular, cth. ER, House, Grey's et cetera, 80% daripada Cardio-Pulmonary Resuscitation (CPR) yang dijalankan dalam drama berkenaan adalah berhasil; pesakit berjaya di'hidupkan' - revived.

Malah ada yang boleh makan sandwich lagi selepas itu.

Sedangkan, dalam realiti sebenar, peratusannya jauh lebih rendah. Kalau di Melbourne, census terbaru menunjukkan hanya dalam 20%, dan daripada jumlah itu, hampir separuh telah dicatatkan mengalami komplikasi saraf yang kekal.

False hope, dikhuatiri membawa kepada over-expectation.

Kalau begitu, soalan yang tinggal adalah to do, or not to do? CPR atau tidak?

Kompleks nak jawab, bergantung dari satu kes ke satu kes. Ada beberapa sisi yang perlu dipertimbangkan. Perlu input dari ramai orang.

Salah satu yang ingin aku sebutkan adalah konsep quality of life after resuscitation/CPR. Menarik padaku, sebabnya ;
  • Objektif - kita cuba sebanyak mungkin saingkan antara pro dan kontra dan lihat mana lebih beneficial. Setidak-tidaknya, dengan indikator ini, kita ada suatu piawai yang boleh kita ukur bebas dari unsur emosi.
Kalau kau rasa dengan CPR tu hazzzab tulang rusuk patient tu kau henyak, dan jahanam trachea patient tu kau intubate... kau boleh bayangkan, kan?

Tujuannya hanya satu, do no harm.

Aku tak adalah setuju sepenuhnya, cuma topik ini aku rasa menarik untuk diperhalusi. Lambat laun, setiap antara kita akan menghadapi situasi ini. Samada kitalah pesakit itu atau kita perlu memberi keputusan untuk orang lain.

Ngeri.

No comments: