Pages

Thursday, March 11, 2010

bunuh diri

Aku rasa, topik ini sungguh taboo bukan sahaja dalam masyarakat kita, bahkan di mana-mana sekali pun. Kata orang, menyebutnya sahaja seolah-olah sudah berdosa, apatah lagi berbincang tentangnya.

Tetapi, mahu tidak mahu, dan sedar ataupun tidak, setiap satu kematian yang diakibatkan oleh bunuh diri, maka tanggungjawab 'menanggung' kesalahan sebenarnya terbeban di bahu masyarakat sekeliling.

Bagaimana boleh begitu?

Menurut apa yang aku dapat, kerana kita - dalam ruang lingkup pengamal perubatan dan orang-orang yang terdekat - gagal mengenal pasti dan mengecamkan tanda-tanda cry for help.

Sebenarnya, kebanyakan episod-episod bunuh diri bukanlah betul-betul bermaksud untuk mati. Ianya lebih kepada menarik perhatian, attention-seeking, terutama di kalangan perempuan. Tapi, ini tidak bermaksud kita boleh pandang olok-olok sahaja pada mereka ini. Jika dibiarkan, 'cubaan' boleh jadi 'betul-betul'.

Susah sebenarnya untuk tidak menjadi judgemental, jika kita tak faham atau tak pernah merasai derita yang dilalui oleh si mangsa. Itupun kalau kita nak faham, tapi bagaimana jika kita yang tak nak faham?

Tuding jari tak menyelesaikan apa-apa. Bahkan aku memandang mereka ini dengan rasa separa meluat melihat sifat kebongkakan itu, walaupun bukan itu maksud mereka.

Apa yang kau tahu?

Tapi, kata mereka betul juga. Menari mengikut rentak langkah pesakit tidak membawa ke mana-mana. Perlu ada ketegasan di situ, dan ruang untuk kompromi amat terhad.

Pada pesakit-pesakit ini, simpati dan empati diri ini ada padamu.

Ingin aku katakan pada mereka, aku bersamamu, wahai orang-orang yang diuji.

Ingin aku katakan pada mereka, aku juga sepertimu.

Ingin aku katakan pada mereka, carilah kekuatan. Dan bila kita katakan kekuatan, ia adalah satu bentuk tenaga, dan tenaga itu sifatnya bersumber.

Dan apakah ada sumber yang lebih abadi, jika sumber itu selain daripada Tuhan Yang Esa?




Tuhan, ampuni hambaMu, berilah petunjukMu.

Sesungguhnya, aku tidak berdaya lagi.

2 comments:

Mahirah M said...

Faith is the utmost strength. And what's a better Source to lean on other than Him? For He is with those who persevere :)

Fitri Ezwan said...

M.M. :

Setuju. =)