Pages

Thursday, August 20, 2009

Nota ringkas

1.Ramadhan
Persiapan tahun ini sangat sederhana. Namun aku sangat-sangat berharap agar Ramadhan kali ini membawa seribu satu erti. Ya, aku sedar, dalam apa-apun, tidak ada yang magic dalam kehidupan ini. Tidak boleh berharap kepada 'sesuatu' untuk merubah 'aku', jika 'aku' hanya berdiam diri. Tapi aku insan lemah, aku perlu serpihan rasa cinta dan kasih dari yang Satu. Mohon...

2.Paediatric
Sesak lagi menyesakkan. ward-ward dan klinik-klinik penuh, mungkin akibat chaos dan panic yang terjadi atas kegelisahan khalayak menghadapi pandemic H1N1 ini. Staf-staf banyak yang dah kurang senyum, hehe, letih barangkali. Sabar... Apapun, kanak-kanak memang comel, cuma kadangkala agak menjengkelkan =)

3.Kewangan
Isu yang tak pernah-pernah settle. Ada saja masalahnya. Tahun ini memang kelam kabut. Harus kemas kini. Harus pinta pendapat sahabat-sahabat.

4.Projek akhir tahun.
Aku ingin naik gunung lagi, cuma mungkin kali ini dalam kumpulan kecil, barangkali dua atau tiga orang. Mungkin ke Gunung Irau... Ah, Irau, tempat segala-galanya bermula. Dingin, sunyi dan misteri. Duniaku dan duniamu adalah kebisuan semesta. Aku cinta padamu, Irau.
Kenangan-kenangan mendaki Irau begitu menggamit sekali sejak dua tiga hari ini, sampai terbawa-bawa dalam mimpi. Apakah itu satu petanda?

5.Buku
Ada sebuah buku, yang akhirnya aku buat juga keputusan untuk mengirimkannya pada sahabatku yang satu itu. Jenuh aku tunggu terbitan yang baru, tak juga kunjung tiba. Aku harap dia suka. Aku sayang buku itu, kerana buku itu, seperti juga Irau, punya seribu satu kenangan. Dan aku harap dia juga akan kongsi cintaku pada buku itu.

6.Rabbani.
Al-Fatihah buat Allahyarham Ustaz Muhammad Asri. Pilu hati bila terdengar berita itu. Teringat nasyid-nasyidnya.

Terus terang, aku bukan penggemar nasyid. Pilihan nasyidku amat terhad. Tetapi, dalam pada itu, aku cukup suka kumpulan Rabbani/Nadamurni. Tarikan ada pada kekuatan liriknya. Dan, oh ya, rupa-rupanya, kaset (masa tu tiada mp3) pertama yang aku beli ialah album Rabbani: Iqrar 1421. Rasa-rasanya, aku beli pada tahun 2001, masa itu aku Form 2.

7.Raya
Tidak dapat tidak, di Malaysia, bila bercakap soal puasa, akan tersebutlah juga pasal raya. Entahlah, aku takut hendak menghadapi raya tahun ni, takut kalau-kalau berulangnya lagi kisah tahun lepas.

8.Peperiksaan
Semakin hampir! Sinsingkan lengan baju, pancangkan asa!

9.Aku
Tetap aku. Amat malang sekali. Alahai...

No comments: