Pages

Monday, August 31, 2009

Merdeka!

Genaplah sudah 52 tahun Malaysia merdeka.

‘Merdeka dengan kata-kata, bukan merdeka dengan darah’, demikian menurut buku teks sejarah. Yang tersirat di sini, mungkin, menunjukkan betapa kewarasan akal fikiran dan kebijaksanaan mampu melakukan yang ajaib-ajaib, seperti menuntut sebuah kemerdekaan yang berharga.


Andaian yang lain terpulanglah kepada inidividu masing-masing.


Merdeka, ertinya bebas dari belenggu penjajah. Terjajah maknanya kebebasan hak adalah terhad. Itu kalau dari sisi sebuah negara. Bagaimana pula dengan agama?


Minggu lepas aku cuba melakukan sedikit fieldwork. Soalan aku ringkas sahaja, ‘Apa yang anda gambarkan tentang seorang Muslim?’. Yang ditanya ialah rakan-rakanku yang muslim dan non-muslim.


Hasil dapatan, rata-ratanya, berkisar kepada benda yang sama, seperti:

‘tak boleh minum arak’

‘tak boleh makan babi’

‘tak boleh seks sebelum kahwin’

‘solat lima waktu’

‘kena puasa, tak boleh makan dan minum’

‘tak boleh itu, tak boleh ini, tak boleh…’


Apa yang boleh aku simpulkan? Satu patah perkataan sahaja, iaitu restrictive. Kebanyakkan dari kita menganggap bahawa agama itu sarat dengan unsur-unsur restrictive, yang mengundang pelbagai batasan dan had.


Memang ada logiknya pun. Islam, selain dari erti bahasanya yang bermaksud sejahtera, menuntut penganutnya memperhambakan diri pada Yang Satu.


Hamba ertinya tidak merdeka, tidak bebas.


Lalu, bukankah semuanya sekarang masuk akal? Doesn't it make sense now?

Bahawa patutlah orang melayu itu mundur, kolot dan haprak di bumi sendiri. Kerana agama mereka sendiri bersifat semacam suatu pukat yang mengongkong. Persoalan terjawab.


So, you might well ask, bagaimana pula dengan kemajuan yang dikecapi oleh umat-umat Islam terdahulu, seperti zaman kegemilangan sains dan matematik Kerajaan Bani Abasiyyah dan lain-lainnya?


Bagaimana mungkin sebuah agama mampu merubah sebuah kaum yang teruk di bumi yang tandus dan gersang kepada kaum yang menggegarkan dunia? Yang meruntuhkan dua empayar besar dunia?


Apa..Islam mereka itu dengan Islam kita ‘lain’kah?

I believe the answer is ‘yes’. But the difference does not lie in the core principle of the religion, but rather in its worldview or its peculiar outlook.


Bahawa, sebenarnya, perhambaan di dalam Islam itu ialah kebebasan.



Bagaimana mungkin?


Teliti dan hayati kisah ini. Salah seorang sahabat nabi, Rub’ie bin Amr dipanggil untuk menghadap panglima empayar Parsi, Panglima Rustam. Panglima Rustam ingin bertanya, apa yang menarik sangat pasal Islam ini? Apa yang hebat sangat sampai membawa kaum ‘yang berbau unta dan padang pasir’ ini sanggup datang jauh-jauh untuk menyebarkan Islam?


Jawab Rub’ie bin Amr:


إن الله بعثنا لنخرج الناس من عبادة العباد إلى عبادة الله وحده و من ضيق الدنيا إلى سعتها و من جور الأديان إلى عدل الإسلام .


“Sesungguhnya Allah telah mengutuskan kami untuk

  1. memerdekakan manusia dari perhambaan sesama manusia, kepada menghambakan diri hanya kepada Allah yang maha Esa
  2. memerdekakan manusia dari kesempitan dunia kepada keluasan dunia dan akhirat
  3. dan memerdekakan manusia dari kezaliman ideologi manusia kepada keadilan Islam.”

Min Fiqhid Daulah Fil Islam, Yusuf al Qaradhawi


Apa yang dapat aku terjemahkan? Agama itu bukanlah suatu kongkongan atau kekangan, walau dalam bentuk apa sekalipun. Ia adalah pemacu kemajuan, pendukung kebebasan, pembawa keadilan.

Tetapi, bagaimana mungkin? Bagaimana mungkin Islam itu bisa melakukan itu semua? Bagaimana mungkin untuk kita merasai 'keluasan' dalam Islam sebagaimana yang dirasai oleh Sahabat itu?


Itu… jujurnya, aku tidak mampu untuk mengulangi kata-kata Rub’ie bin Amr itu, not just yet.

Aku percaya, kemanisan merasakan diri adalah hamba kepada Yang Satu perlu jujur lahir dari hati, perlu telus lahir dari latihan iman yang rigorous. Kemanisan mengabdikan diri pada Yang Satu adalah pengalaman peribadi, sukar diterjemahkan dengan kata-kata.

Mengulangi kata-kata sahaja tidak bererti apa-apa.


Jadi, bilakah lagi masa yang terbaik untuk kita melatih iman kita, selain dari bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini?


Marilah kita sujud pada Yang Satu,



kerana ia adalah sujud yang memerdekakan.

3 comments:

Anonymous said...

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar.

anamunawwarah said...

salaam~

you have given me an idea la senpai...

=)

nice one!

aku nak jadi hamba yang merdeka

Fitri Ezwan said...

Salaam

to anonymous:
Takbir!


to ana:

wslm, terima kasih! =)