Pages

Sunday, May 22, 2011

buku-filia

"Some books are to be tasted, others to be swallowed, and some few to be chewed and digested: that is, some books are to be read only in parts, others to be read, but not curiously, and some few to be read wholly, and with diligence and attention." - Sir Francis Bacon.

Kata Mortimer Adler, tahap pembacaan tertinggi adalah pembacaan sintopikal; suatu gaya bacaan yang bukan sahaja mampu memuhasabah secara kritis bahan-bahan yang dibacanya, malah, ia mampu untuk menerbitkan gagasan idea yang segar lagi jitu, hasil dari analisisnya.

Sudah tiba masanya untuk masyarakat kita berhenti daripada terus menjadi masyarakat konsumer. Berubahnya masyarakat kita dari masyarakat petani/buruh kepada masyarakat industri tidak menjanjikan apa-apa sekiranya yang terhasil adalah buruh profesional semata-mata.

Kita perlu menjadi bangsa pencipta.

Bangsa yang mencipta adalah bangsa yang bukan sahaja berpengetahuan luas, tetapi bangsa yang berkeperibadian dan berbudaya. Bangsa yang punya jati diri.

Kalaupun kita berasa ia adalah suatu visi yang mustahil untuk jangka masa pendek, kita mulakanlah daripada yang asas - membaca. Dan bacalah, dengan nama Tuhanmu yang menciptakan. Ubahlah statistik pembacaan rakyat Malaysia yang sangat hodoh itu.

Kini barulah aku faham (setelah 7 tahun), mengapa Ibnu Khaldun meletakkan keperibadian sebagai salah satu ciri, disamping pencapaian-pencapaian teknikal, dalam sebuah peradaban.



nota kaki: apa khabar agaknya 'saudara' Zakaria, Azizi dan Said di sana? =)



No comments: