Pages

Tuesday, May 29, 2012

Daun keladi

Sebenarnya, aku agak keliru untuk menentukan garis pemisah antara rationalization dan indoctrination dalam pembawaan sesebuah idea atau ideologi oleh sesebuah kumpulan/jemaah.

Pun begitu, aku percaya, dialog adalah jalan terbaik. Kerana aku percaya, meraikan sisi rohani lebih penting dari segala-galanya kala kita berbincang. 

Ramai orang kata, kita kena berbincang dengan seseorang itu sesuai dengan tahap pemikirannya, tetapi yang banyak aku lihat, kita dengan sengaja lebih suka merendah-rendahkan aras intelektual dalam hampir semua perbahasan kita. Kita membuat assumption berdasarkan perkara-perkara yang sangat superficial, tanpa lebih dahulu menganalisa dengan lebih mendalam. Contoh, menghubungkaitkan pekerjaan/profesion/bidang pengajian dengan laras pemikiran. Aku cukup bangkang. Aku tidak nampak sebarang persamaan linear di situ.

Saranan aku; hadapilah manusia dengan kasih sayang. Prejudis tidak akan membawa ke mana.






Kenapa daun keladi? 






No comments: