Pages

Friday, January 14, 2011

made, not born

Mungkin dah terlambat untuk mengucapkan selamat tahun baru. Tapi, sebetulnya, tahun ini aku sendiri agak terlambat untuk menetapkan beberapa gol yang perlu dicapai sebelum 1 Januari 2012 nanti.

Biar banyak manapun senarai gol atau objektif, kebanyakannya boleh dihimpun di bawah payung 'pencapaian'.

Bila memperihalkan soal pencapaian, dua unsur yang tak dapat nak dipisahkan ialah usaha dan bakat.

Sebab, tentunya, pencapaian adalah benda yang lazimnya luar dari jangkauan kita, atau setidak-tidaknya benda yang kita tak biasa dapat atau buat sehari-hari.

Justeru, sumbangan dari usaha yang gigih dan bakat atau nasib memang sangat-sangat dituntut.

Jika 1 Januari diambil kira sebagai tarikh penggenap untuk umur seseorang, maka setelah 24 tahun aku hidup, aku merasakan aku ini tidak ada bakat. Langsung.

Aku adalah manusia yang percaya pada jumlah keringat yang menitik, tulang yang patah, air mata yang berdarah dalam usaha mencapai sesuatu.

....Oookay, mungkin tidaklah sedramatik itu, tapi ideanya begitulah.

Hasil kajian seorang profesor psikologi, Prof. K. Anders Ericsson dari Florida State University baru-baru ini sangat menggamit perhatian untuk ditekuni.

Beliau mengkaji berapa banyakkah peratusan kemahiran itu lahir dari bakat semula jadi dan dari bakat yang diasah.

Umum mengetahui jawapannya.

Yang menarik untuk direnungi ialah usaha yang bagaimanakah diperlukan untuk mengasah kemahiran supaya lebih menyinar?

Katanya, ia menuntut sebuah program latih tubi yang lebih dari sekadar ulangan demi ulangan.

Ada tiga elemen utama:
  • setting specific goals
  • obtaining immediate feedbacks
  • concentrating as much on technique as on outcome

Would it works? Aku rasa ya. Aku cuba tahun ini. Moga-moga tercapai.

Dan untuk para pembaca, selamat mengejar cita-cita anda.

Jika tidak kita, siapa lagi.

Jika tidak sekarang, bila lagi.

2 comments:

sikubesi said...

setuju.

"man jadda wa jadda" pepatah Arab

"Ar-Raad: 13"

Fitri Ezwan said...

ya sikubesi,

selamat pengantin baru