Pages

Tuesday, September 15, 2009

langit yang luas

Bila aku memandang ke langit
dan melihat awan-awan kecil yang comel berarak
meredah ganasnya sinaran sang mentari
sedarlah aku akan kerdilnya diri ini;
seorang hamba hina berjalan megah
mendabik dada merasa tuah
di bumi yang tanahnya berdarah

Bila aku merasai hangatnya bahang mentari
insaflah aku akan sunyinya hati ini
merasai kehangatan kasihNya menjalar
di segenap tubuhku
saatnya kesejukan hati dan keheningan nurani membisu
berserta alam yang kaku dan haru-biru

Bila aku menatap wajah-wajah mereka yang aku sayang
dan menyedari garis-garis cemburu oleh waktu yang hilang
sedarlah aku bahawa waktu mungkin tidak lama
mungkin esok ataupun lusa
apakah masih ada harapan di sana?
berserta amalanku yang tiada?

redahlah sisa-sisa ini dengan hati yang luas
atau mata yang mendung.

aku tidak punya apa-apa, bagiku jua tidak ada apa-apa.

No comments: