Pages

Monday, July 27, 2009

common sense

Memang, merubah perangai/budaya/cara hidup itu sukar. Apatah lagi bila ianya sudah menjadi norm kepada masyarakat setempat. Untuk menjadi deviant atau melawan arus kepada mainstream bukanlah sesuatu yang menyenangkan sama sekali.


Dan biasanya, individu-individu yang berjaya melepasi semua ini, punyai satu ciri yang common; keimanan yang teguh terhadap apa yang dipercayai dan semangat yang kuat melawan halangan, atau dengan kata lain; tidak mudah putus asa.


Walaupun ini semua adalah common sense, tapi hakikatnya, dari segi praktikaliti, ianya tidak semudah bagai yang dikata.


Sebab itulah wujudnya peringatan, agar tidak mudah terpesong atau gugur di dalam perjalanan.


Sebab itulah juga pentingnya ilmu, kerana ilmu membolehkan kita foresee apa yang bakal berlaku dan bersiap sedia menghadapinya. Supaya kita lihat dunia dari mata burung, bukan lihat dari dalam tempurung, kata M. Nasir…

Sebab itulah juga pentingnya kawan, kerana kawan adalah cermin diri kita.


Qulli man tua’shir, aqullaka man anta ” Beritahu aku siapa sahabat kamu, aku akan beritahu siapa kamu.


A real friend is one who walks in when the rest of the world walk out -Walter Winchell –


You see, berbalik kepada isu di atas, merubah perangai/budaya/cara hidup bukanlah seperti semudah ABC. Satu proses yang lama, memerlukan pendekatan yang holistic, a multi-faceted approach.


Inilah sedikit sebanyak yang dapat aku ringkaskan dari siri-siri consultation dan counselling sebelum ini. Masalahnya pelbagai, seperti merokok, fobia, fiil yang pelik, orientasi seks yang tak berapa ‘lurus’ dan bermacam-macam lagi. Walau bagaimana luasnya variasi pun, isunya tetap sama; ia sudah menjadi tabiat, perangai.


Oleh itu, jangan mudah berputus asa, baik di pihak pesakit, mahupun di pihak doktor. Fahamilah bahawa anda sedang berurusan dengan manusia, yang dibentuk oleh ruhani dan jasmani, oleh genetik dan persekitaran.


Manusia memang kompleks. Tapi, barangkali, kerencaman itulah yang menjadikannya indah dan unik.


“…se-sungguhnya Kami ciptakan kamu daripada seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenal…” Al-Hujuraat:13



nota sisipan: selamat pulang member gua dari Jerman! Jumpa di JB!

2 comments:

Anonymous said...

okeh.
jumpa di JB!

baiatur_ridhuan said...

a chain of habits is too weak to be noticed, until it is too hard to be broken

(got the line at the Jalinan Musim Dingin Melbourne 2009 - from the 'telefon burok game')

bila la fikri, yazid & emet nak mai sini??

Assalamu'alaykum