Pages

Wednesday, March 05, 2008

maaflah!

sekejap sahaja, ok? aku bukan nak meraih undi!

dalam ruangan surat pembaca Utusan Malaysia (04/03/08), ada satu surat daripada seorang mahasiswa bertajuk "Kesedaran mengundi kalangan belia kurang? " . Aku terasa sangat gatal utk 'appraise' surat ini.

Isinya lebih kurang menceritakan tentang 'kelesuan' semangat berpolitik di kalangan mahasiswa yang; menurut sang mahasiswa, ditafsirkan melalui kurangnya peratus belia yang mengundi dalam pilihanraya. Juga disebutkan sifat tidak peduli, akibat tak mengundi, masa depan, dan lagi, dan lagi, dan...

Syabas utk beliau yang menulis. tetapi, di kala kita teriak-teriak soal semangat politik, pernahkah kita terfikir "kenapa kebanyakan belia tak nak mengundi? kenapa tak peduli pasal politik?"

Apakah dianya masalah pokok kepada semua simptom-simptom 'ketidak-pedulian' ini?

Jadi salah belia-lah kalau semua pakat main futsal pada hari mengundi (sebab cuti)? atau shopping?

Apa ya, impression atau tanggapan belia terhadap politik? Politik itu arena manusia bercakaran utk pangkat, perseteruan dan perbalahan, pergelutan utk kuasa dan kebendaan...jadi, barangkali kita berasa jijik utk bermain lumpur bersama-sama org politik. lalu kita pinggirkan diri dari kacau-bilau dan hiruk-pikuk politik.

..or is it? betulkah politik sedemikian rupa? betulkah kalau kita buka lipatan sejarah politik, kita tak akan menemukan apa-apa melainkan kesengsaraan, penindasan atau kezaliman? seolah-olah sudah lenyap kebahagiaan, keamanan dan kemanusiaan. should it be in that way? must it always be in that way?

Kita tak akan peduli kalau kita rasa benda tu tak berkaitan dengan kita, tak penting dan tak relevan.

Jadi, memang bukan salah kita kalau kita tak mahu berpolitik..

memang bukan salah kita kalau kita tak ambil tahu pasal politik

memang bukan salah kita kalau kita tak peduli pasal apa-apa pun!

...or is it?Barangkali tidak. setidak-tidaknya, aku tak fikir begitu.

Kita tak boleh nak menyalahkan orang kalau dia tak peduli. mungkin dia tak tahu...

Terlalu serius? maaflah. sebetulnya aku sedikit emosi tatkala menatap akhbar itu pagi ini ketika menunggu MO utk ward rounds. bukan, bukan sbb politik. mungkin sbb aku lihat liputan berita utk serangan terbaru Israel terhadap saudara-saudara-ku di Palestin sangat ciput. Ya, seperti di atas, mungkin berita itu tak penting.

.. or is it?

No comments: