Pages

Wednesday, August 17, 2011

manusia itu kerdil

Islam tidak pernah memusuhi sains. Dan sains juga tidak pernah memusuhi Islam. Islam dan sains bukanlah dua entiti berbeza, tetapi bukan juga synonymous.

Kadang-kadang, dalam kegelojohan kita untuk menggapai kesempurnaan dan kekamilan, kita tanpa sedar masuk ke dalam jurang kekeliruan dan kejumudan yang sering kita cemuh-cemuhkan itu.

Our failure to understand it will cost us another millennia to rise. Again.

Petuanya; sentiasa sediakan ruang yang kosong di dalam gelas.



4 comments:

soleil m said...

my sister was admitted to the hosp about 2 weeks ago & td ada appointment with d doc. they failed to identify d exact cause of d allergic sbb dorg test on 4 samples shj. (pardon moi for my lack of explanation, medical terms aren't my language)

kalau d klate, if alergic smpai 1 bdn naik bntik2 merah, org2 tua ckp sbb hantu ludah. hehe!

Fitri Ezwan said...

=) allergy can be nasty and, in extreme condition, fatal. Usually due to circulatory arrest, practically known as a state of shock.

I like to look at it this way, Ms Suria; the 'petua' or 'kata orang-orang tua' is a great attempt by our ancestors to reason things and phenomenon, out of sheer curiosity and from rigorous observation.

Really. Kid you not. At all.

As far as I'm concerned, it is an intellectual and scientific achievement already, even though we might, at times, wondered 'how did that came from?'...

It is up to us now, the so-called 'new generation' and 'modernized people', to again ask the same question and work out the 'right' answer.

The biggest mistake, as how I see it, is not by getting the wrong answer; but it is by not asking question at all.

And, unfortunately, that is what we good at for the time being. Accepting thing as it is.

Time to change.

Thanks for the comment, Ms Suria! Ramadhan Kareem.

anamunawwarah said...

salam.

teringat aku talk seorang prof dari india.katanya 'quran is a book of signs not science'.

seseorang yang aku kenal,yang sangat akrab dengan sains,membanding2kan sains dan islamic scriptures (quran/hadith).katanya,sains lebih bagus untuk 'diikuti' sebab ada evidence dan cuma ada satu jalan untuk capai satu conclusion.tetapi islam,banyak sangat perbahasannya.banyak sangat tafsirannya.banyak sangat kekeliruannya.dan lama2 dia skeptikal tentang apa juga yang berkaitan dengan islam.

pada aku sangat tak adil perbandingan itu kalau yg diberi contoh adalah soal2 furuq,masalah2 fiqh dan sebagainya.sedangakn aqidah kita cuma satu.dan itu yg paling penting.

apapun,berbalik pada kata2 prof yang di atas.quran (dan hadith) adalah himpunan kebesaran Allah.tanda2 kebesaran Allah.Kita kajilah dengan sains.tak ada masalah.aku rasa di situlah letaknya jambatan yang menghubungkan sains dan islam.

mungkin kitalah yang perlu lebih akrab lagi dengan quran.

wallahu'alam

Fitri Ezwan said...

Salam Ana,

'Islam dan sains bukanlah dua entiti berbeza, tetapi bukan juga synonymous'

Firman Rabb' Alamin dalam Al-Baqarah : 30.'...Khalifatul fil 'Ardh.. '. Kita menggunakan sains untuk mengkaji dan menginsafi tanda-tanda kebesaran Tuhan, memanfaatkan hasil bumi dan langit untuk memudahkan kita beribadah kepada Tuhan, bermuamalah sesama manusia dan memakmurkan bumi ini dengan syi'arNya.

Nah, di situ jelas objektif,halatuju dan 'ethics' sains dalam Islam.

Masalah yang aku nampak ialah, lagi-lagi dalam pasca kejatuhan era kekhalifahan, kita menganggap sains adalah satu ilmu yang asing. Kita, justeru, mencedok sains yang diilhamkan dan didefinisikan oleh barat yang rata-rata bertunjangkan falsafah 'humanisme', yang berkiblatkan nafsu dan alhawa' manusia. Sudah tentu banyak yang berbeza, sudah tentu banyak yang yang bercanggah.

Kita punya ilmu sains yang tersendiri. Kita punya ilmu sains yang disuluh oleh ilm wahyu alquran dan alhadith.

Selagi mana kita terus menerus hidup dalam kerangka sains 'humanisme', selagi itulah kita akan terus tenggelam dan sesat.

Kalau kau tanya aku, tidak ada jambatan kerana sains adalah hak milik Islam. Sains yang benar itulah yang didokong oleh Islam.

Ringkasnya, apa yang aku cuba sarankan ialah:

1. Sains adalah salah satu ilmu dalam Islam, sebagaimana ilmu fiqh, sirah dan sebagainya.

2. Oleh itu, kita sedar, sains bukanlah segala-galanya dalam hidup; sains adalah ilmu kita untuk mengenal dan menta'abud Tuhan melalui ciptaanNya, dan ilmu untuk kita melaksanakan amanah 'khalifah' di muka bumi ini. e.g kejuruteraan, perubatan, kimia etc.

Aku rasa, jika pemikiran ini dapat kita capai, kita akan lebih maju, kerana sains kita adalah sains yang 'haq'.

Wallahu'alam. Mohon feedback.

n/b: Sebahagian besar tulisan ini merupakan 'cernaan' aku daripada buku 'ihya' ulumuddin' karangan Imam Ghazali, bab epistemology.