Pages

Tuesday, February 17, 2009

a moment in life

Post-natal depression, atau gila meroyan dalam Bahasa Melayu colloquial adalah antara beberapa perkara rutin yang harus diperhatikan dan didokumentasikan sebelum seseorang ibu itu dibenarkan discharge dari wad bersalin.

Secara ringkas, ia merujuk keadaan di mana ibu itu mengalami tekanan perasaan setelah melahirkan anak. Antara insiden yang pernah berlaku hasil daripada situasi ini ialah (dan yang paling ditakuti barangkali) si bayi yang baru lahir itu mati dibunuh oleh ibunya sendiri! Kaedahnya pelbagai, dari mencekik si bayi, melemaskannya, dsb...(tapi, harus diingatkan di sini bahawa tindakan seperti ini, psychologically speaking, tidak harus disamakan dengan penderaan).

Apabila dikaji, si ibu yang mengalami tekanan perasaan ini secara umumnya didapati mengalami masalah menyesuaikan diri dengan bayi yang baru lahir itu. Si bayi selalunya dianggap sebagai orang baru yang merampas semua perhatian dan kasih sayang, terutama daripada sang suami. Jadi sang suami perlulah memainkan peranan penting dalam menjaga si isteri, terutama ketika puerperium, yakni dalam pantang. Ketika ini, si isteri sangat... sangat apa ya?... delicate dan fragile. :)

Menarik, jika difikir-fikir, bagaimana mungkin seseorang itu sanggup memusnahkan sesuatu yang telah dikandungnya selama 9 bulan dengan perit dan jerih, dengan kasih dan sayang, dengan penantian dan harapan, apatah lagi ia adalah seorang bayi comel yang tak mengenal apa-apa.

Aku sendiri pun tak faham, tapi apapun, jauh sekali rasanya untuk aku meletakkan kesalahan ini dibahu si ibu, tidak setelah aku lihat apa yang berlaku di labour ward sehari-hari. Fascinating dan juga menginsafkan.

Apapun, moral of the story, sayangilah ibu anda! :)


2 comments:

anamunawwarah said...

oww..takutnya...boleh jd ke dia berdendam dgn baby comel tu pasal bebankan dia selama 9 bulan?err..

ye ye saya saaaayang sgt mama saya=)

Anonymous said...

cik ana =)

entahlah. belum pernah lagi rasanya aku berjumpa dengan ibu yang berdendam dengan bayinya atas sebab itu.

cik ana boleh buat research baru barangkali?